Днес колекцията на парфюмните творения на Версаче превишава четиридесет аромата. Парфюмерията винаги е била една от любимите области на Джани Версаче (Gianni Versace) – което е видно от факта, че само три години след отварянето на първия си бутик, дизайнерът пуска дебютния си аромат. Парфюмите на Версаче са наречени скромно, но многозначително – Gianni Versace. Но за всички по реда си.

Джани Версаче

Джани е роден през 1946 г. в град Реджо ди Калабрия, намиращ се в известния район Калабрия в Южна Италия. Майка му е шивачка и именно на нея бъдещият дизайнер дължи своята способност да крои и шие дрехи. Много скоро той започва работа в магазин, собственост на майка му, помагал й да намира скъпоценни камъни и злато за украса на роклите. С течение на времето, той решава да се посвети на самостоятелна дейност. Версаче учи архитектура, а на 26 години се премества в Милано, където започва професионално да се занимава с проектиране на дрехи.

Първият бутик отваря врати през 1978 г. в Милано. В него се продават дрехи не само Versace, но и от други дизайнери. Стилът Versace се отличава с подчертана сексуалност, яркост, а в модата по това време идва тенденцията на цветово разнообразие и впечатляващи форми. Не е изненадващо, че именно в този момент моделиерът изведнъж става мегапопулярен – неговите „котешки” костюми (така наречените „Catsuits”) и мини-полите се появяват навреме. Оттогава марката Versace не напуска модния Олимп. Между другото, той създава не само много скъпи престижни дрехи, но също така и произвежда линията Instante – по-достъпна и предназначена за младата публика.

За разлика от много други известни дизайнери, Версаче рядко навлиза в технически подробности за шиенето на дрехи. Ако Коко Шанел е била отлична шивачка, а Маноло Бланко е могъл самостоятелно да ушие обувките, Версаче обикновено само създава смели проекти, а тяхното изпълнение оставя на съвестта на подчинените си. Първият представен парфюм от Версаче – това е шипрово-цветен аромат, в сърцето на който е скрит разкошен букет: карамфил, тубероза, гардения, ирис, жасмин, момина сълза и нарцис. Пикантните нотки в началото на композицията и кожените нюанси в нейния край подчертават чувствеността, присъща не само на този аромат, но и за цялото творчество на модния дизайнер.

Широка известност придобива излязлата в средата на 1990-те години серия от аромати наречена Jeans. В нея има „дънки” и за мъже, и за жени. Тези жизнерадостни парфюми са опаковани в разпознаваеми флакончета, които много напомнят на бутилка с развеселяваща напитка. Например, Red Jeans за нея е сладък аромат предназначен за тези, които са млади – на възраст или по сърце. Плодовото начало (праскова, кайсия и касис) се заменя със цветна сърцевина (момина сълза, теменужка, водна лилия и роза). Ванилията в базата добавя аромат на захарни бонбони, а мускусът намеква, че притежателката на този аромат, дори на не толкова много години, вече знае много за развлеченията за възрастни. Вариантът за мъже е ориенталско-дървесния Blue Jeans.

Добре известни са и „Кристалите” на Версаче. Например, цветно-плодовият Bright Crystal 2006 г., в центъра на който са лотос, божур и магнолия или ориенталско-флоралният Crystal Noir с пикантни нотки и загадъчна гардения в сърцевината.

Смъртта на дизайнера е обвита в мистерия. Той е застрелян през 1997 г., в средата на лятото – 15 юли. Съществува версия, че причината за убийството са дългове към мафията. По-голямо основание има версията, че истинските причини се коренят някъде в дълбините на съзнанието на убиеца Андрю Кънанан (Andrew Cunanan), който няколко дни по-късно се самоубива със същия пистолет.

Междувременно парфюмите Versace не изчезват от рафтовете и до днес. По-малката му сестра Донатела, която пое управлението на модната къща, продължава набелязаните от великия дизайнер тенденции, адаптирайки ги към съвременните реалности. Днес под етикета „Версаче” има над стотици бутици, разположени в 60 страни по целия свят . Една от последните новости е плодово-цветния аромат Vanitas.