Като дете имах книжката „Етикет за малки принцеси”, благодарение на която научих, че една жена може да премине на „ти” с непознат само по своя собствена инициатива, а от помещение първоначално минават излизащите хора и след това влизащите, а не всички да се втурват стремително един през друг. Като тийнейджър открих, че има дневен и вечерен грим, уместен за определен период от денонощието; дневен и вечерен официален образ, който трябва да се „използва” на място. И в зрелостта, увлечена по парфюмите, разбрах, че парфюма се подбира според мястото, времето и ситуацията и че това е цяла една наука, която, за разлика от разделението на грима, се игнорира старателно.
Уместност
Вероятно първото изискване, което винаги трябва да предявяваме към собствения си парфюм – е неговата уместност. Уместност в дадена ситуация, по отношение на мястото и професията – особено в професията, все пак на работа ние прекарваме толкова време, колкото в собствения си дом. А понякога – дори повече. Особено внимателно и старателно си струва да проверяваме по този параметър богатите, тежки аромати и селективните парфюми. Повярвайте ми, не всички са готови да съжителстват в претъпкан автобус с мощния шлейф на Poison от Dior или да отидете на лекар с крещящото пачули на Borneo 1834 от Serge Lutens. По мое мнение, ако работата ви включва общуване с много хора, или ви се налага да прекарвате времето си в затворени пространства с хора (офиса или автобуса), по-добре е да обърнете внимание на леките аромати – ненатрапчиви флорални аромати с бял мускус (особено актуални лятото в жегата, защото неизменно дават усещане за свежест и чистота).
Отделно стои въпросът при избор на аромат за интервю. Посредниците в повечето случаи препоръчват да се откажем от всякакъв вид парфюм по време на среща с бъдещия работодател – защото парфюмът може както да направи добро впечатление, така и точно обратното. Ако не можете се въздържите, използвайте, както аз го наричам, методът на воала: пръснете облак от парфюм и се потопете в него – той ще се настани върху вас като тънък изящен воал. Мисля, че използването на парфюм по този начин, може да се прилага не само преди важна среща, но и ако искате да създаде атмосфера на интимност и мистерия.
Умереност
Следващото изискване, което си струва да се предяви към парфюмната страна на нашия образ е умереност. От периода на юношеството най-неприятния коментар спрямо мен беше „магазин за парфюмерия” – така ме нарече баба ми, когато от цялата си тийнейджърката душа се поливах с Midsummer на Oriflame. Вероятно и на вас се е налагало да се сблъскате с безграничната любов на представителки на нежния пол към собствените им парфюми. Безспорно е, че светът трябва да знае на какво ухаете, но би било хубаво, ако този манифест не е крещящ и не се усеща от няколко десетки метра. Правилото „Когато една жена излезе от асансьора, ароматът трябва да излезе заедно с нея” не е измислено напразно.
И… с това списъкът от изисквания приключва. Изборът на парфюм, след спазване на правилата, следва да зависи главно от вътрешното ви състояние, чрез което се ражда текущото ви изображение. Всичко е хубаво в умерени количества.