Парфюмите, както модата са продукт на своето време. Съвременните марки като Le Labo, Phlur и Atelier Cologne представят уникални унисекс аромати, отказвайки се от традиционните нотки за мъже и жени, което отразява изчезването на половите норми и нарастващата популярност на бутиковите марки. Според Алис Харад, експерт по ароматите и автор на книгата „Coming to My Sences„, парфюмът отразява както доминиращата фантазия, така и средствата за освобождаване от нея. Това възражда интереса към парфюмите, популярни през 80-те и 90-те години, толкова завладяващи. Тези десетилетия са противоположни едно на друго, и ако 80-те символизират властта, богатството и парите, то 90-те са свързани с андрогинията и чистия минимализъм. Историята има своите кръговрати и днес Bath&Body Works преиздават ограничена колекция от емблематичните си аромати, а Calvin Klein, вдъхновен от 90-те, през 2016 издаде парфюма Deep Euphoria.

Парфюмите от края на 80-те години – това са трайни аромати, идеални за големи подплънки и обемни прически“ – казва Харад. – „Тези парфюми напомнят за миризмата на цигари и лак за коса. А по-късно, в началото на 90-те години, ние направихме скока към унисекс ароматите а-ла Calvin Klein.

Все пак, въпреки интереса към миналото, да се пресъздадат тези аромати не е толкова просто. Основните правила относно съставките на парфюмите в 80-те години в Европа, принуждават много марки да преразгледат състава на продуктите си, следователно, същите флорални нотки от онова време, може да се усещат доста по-различно в днешните образци. Но все още има някои аромати, които могат да дават своя собствен блясък на 80-те или елегантността на 90-те години. Алис Харад посочва най-добрите парфюми от отминалите години, които не са загубили своята актуалност и днес.

1Private Collection на Есте Лаудер

Независимо от факта, че е бил пуснат за първи път през 1973 г., тази класически парфюм въплъщава смелата женственост на 80-те години.

Private Collection припомня за тъмнозелените елитни тенис кортове“ – казва Харад. – „Ако обичате богати листни нотки с топла, дървесна база, този аромат е за вас.“

Алис Харад препоръчва да се обърне внимание и на Azuree от Estee Lauder.

2Тоалетна вода Coco на Шанел

Coco е емблемата на 80-те години. Този ориенталски пикантен парфюм е с ясно изразен аромат на кориандър, карамфил, роза, ванилия, тонка и сандалово дърво. Това е един прекрасен парфюм за елегантната, сериозна и смела жена.

3Giorgio Beverly Hills на Джорджо

Перфектният аромат за всеки, който желае да привлече вниманието към себе си. Противопоказен е в тези, които не са фенове на жасмин, орлови нокти и портокалов цвят. Мускусната база гарантира невероятната му трайност. На върха на популярността си, Giorgio Beverly Hills често бива забраняван да се ползва в ресторантите, поради неговата наситеност.

4CK One на Келвин Клайн

Този класически парфюм говори сам за себе си. Неговите цитрусови нотки отразяват същността на 90-те години е по-добре от всеки друг аромат на епохата. Идеален както за мъже, така и за жени, лишен от жаждата за излишък.

5Sunflowers на Елизабет Арден

Този аромат се вписва в образа на обикновеното момиче, което живее в съседство. Верен на името си, той е слънчев, ярък и свеж, с нотки на лимон и праскова, които се смесват с нотки на жасмин и роза, добавяйки към него лека сладост и женственост. За по-бляскави и зрели дами по-подходящи класическите парфюми от 1989 Red Door, с богат, дълбок цветен аромат на ирис, роза и мед.

6L’Eau d’Issey на Исей Мияки

Когато японски дизайнер Issey Miyake решава да създаде този парфюм, той търси да отрази на чистотата и съвършенството на „аромата на вода върху кожата на жената”. Този цветен аромат съчетава нотки на лотос и фрезия с кедър и сандалово дърво, които създават неповторимо усещане за свежест.