Съвременният пазар на парфюми се разраства бързо, парфюмите вече са станали част от начина на живот на хората, удовлетворявайки техните естетически потребности. В условията на жестока конкуренция, подходът за реализация на парфюмите е претърпял някои промени: увеличават се разходите за реклама, създават се нови форми на промоции и връзки с потребителите.
Особености на рекламата на парфюмите
Основният проблем е невъзможността да се предаде аромата с помощта на традиционните канали за комуникация. Ето защо, рекламната кампания се основава на образи, които се асоциират с източник на удоволствие у потенциалния купувач. В същото време пред производителите стои задачата да свържат образа на парфюма с представите на потребителя.
В този процес влияние оказва и името на аромата, и флакона, и опаковката, и цвета, и надписа, и лицето на марка, слогана, целевата аудитория, която от своя страна се разделя по демографски характеристики (възраст, пол, ниво на доходите, манталитет). Често лица на парфюми стават известни актриси, модели и спортисти, представляващи събирателен образ на целевата аудитория. Например, Лили-Роуз Деп – лице на Chanel №5 L’Eau олицетворява сегашната младеж, нейните ценности и стремеж към съвършенство.
В рекламите на парфюми за мъже се използват образи на мъжественост, за жени – привлекателност и сексапил. Разбира се, за да се създаде хармоничен образ в пълно съответствие с актуалните предпочитания се провеждат изследвания, които изучават изискванията и идентифицират потенциалния потребител.
Прийоми в рекламата на парфюми
Рекламата на парфюм не се отнася до разума на човек, а към неговото въображение. Основните примамки за купувачите традиционно се считат името на марката и обещанието за любов, щастие и просперитет. Съществуват няколко най-тиражирани теми, които правят една рекламна кампания успешна. Най-често това е темата за любовта, започвайки от младежкия романтизъм и завършвайки със една зряла чувственост, последвана от страст и изкушение (например, рекламата на Dolce&Gabbana за Light Blue Love in Capri).
Също така, производителите често се опитват да установят лични, приятелски взаимоотношения с клиента, чрез използването на черно-бели изображения, които напомнят на снимки от семейния албум, или когато героите на реклама се вглеждат в зрителите, а между тях в близък план се показва флакон с парфюм (като в рекламата на Burberry My Burberry Black). Доста популярна в областта на рекламата е темата за вътрешния мир и спокойствие, които потребителят задължително ще придобие, ако си купи предполагаемия парфюм (Estee Lauder Pleasures Bloom).
Често в рекламните кампании може да се срещне национален мъжки или женски образ, символизиращ например елегантна парижанка като в Guerlain La Petite Robe Noire Intense или американската младеж в Tommy Hilfiger Girl. Някои марки предпочитат да направят приканваща, скандална реклама, която да привлича вниманието към скандалното. Между другото, това не винаги е правилният начин, защото провокативния образ може да възпре съществуващи клиенти.
Особености в композицията на рекламите на парфюми
За подсилят възприятието на създавания образ, парфюмерийните марки използват най-различни цветови решения, влияещи на човешките емоции. Обикновено цветът на парфюма, флакона и кутийката съответстват на цвета в рекламата, осигуряващи ефекта на припознаване. Например, рекламата на парфюма Christian Dior J’adore е изпълнена в златни тонове, Miss Dior Eau de Toilette – в розови, а на Thierry Mugler Angel – в нежно бледо синьо.
Уникални, редки рекламни композиции се създават от анимационни герои или някои елементи, които привличат вниманието със силата на необикновеното (Christian Dior Eau Sauvage). Перфектната реклама е тази, която използва контраста между цветно и черно-бяло изображение. Понякога герой на самата кампания става флакона, ако той има някаква нестандартна форма – под формата на женска фигура, кленов лист и така нататък.
В създаването на рекламния образ на парфюма участват голям брой специалисти от изследователски компании до творчески и рекламни агенции. Благодарение на работата на всички звена по тази верига, ние имаме възможност да купуваме парфюми в специализирани търговски обекти с качествена продукция и услуги. Въпреки това, за всеки клиент отношението към парфюма е строго индивидуално, интуитивно и на несъзнателно ниво.