В лъскавите списания, ревюта, а и в разговор, често може да чуете термина „елитни парфюми”. Какво означава това и с какво елитната (селективна) парфюмерия се различава от неелитната?

Доскоро имаше деление при парфюмите само на масови и елитни. Сега е прието парфюмите да се диференцират на:

  • мас-маркет – ориентирани към масовото търсене;
  • мидл-маркет – продукти за средната класа;
  • мидл-ъп – висока средна класа;
  • лукс (Deluxe) – елитни или селективни марки.

Първата и основната разлика на елитните парфюми е аромата. Това е най-главната и скъпа част на един парфюм. Водещите модни къщи харчат цяло състояние, за да получат уникална рецепта и нова формула. За производството на елитна парфюмерия обикновено се използват най-скъпите съставки, способни да подчертаят елегантността на аромата и да добавят интересни нотки към основния аромат. Към селективните марки се отнасят: Chanel, Estee Lauder, Christian Dior, Lancome, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent и други. Ароматите в тези „ателиета” често се създават в рамките на няколко години, и в резултат на тези усилия хората получава редки и запомнящи се парфюми.

Към средна класа (мидл-ъп) се включват, например, MEXX, Salvador Dali, Marina De Bourbone, Naomi Campbell. Тази група постоянно доставя на пазара нови аромати, като компетентно играе с различни комбинации от различни нотки. Парфюмите от група често се отъждествяват с елитната парфюмерия.

Мас-маркет и мидл-маркет са сравнително евтина продукция, ориентирана към големи обеми на продажбите. Най-сериозно внимание се обръща на маркетинговата политика, а не на създаването на уникален аромат.

Втората разлика на елитните парфюми е марката, изпитана във времето и явяваща се гаранция за качество. Обърнете внимание, че към „елитните” маркови парфюми се отнасят само марки съществуващи на пазара от години.

По-голямото внимание на дизайна на флакона може да отбележи като третият признак на луксозните парфюми. Макар че в днешно време все повече интересни дизайнерски идеи се появяват и на масовия пазар.

Друга разлика е качеството на суровините, използвани в производството на парфюми. Само големите къщи могат да си позволят да купуват естествени съставки, които са десетки пъти по-скъпи от изкуствените. Но именно тези компоненти придават на елитната парфюмерия този чар и харизма, които рядко се срещат при представителите на масовия пазар. В допълнение, производството на елитна парфюмерия използва най-новите технологии, висококачествено оборудване, научни изследвания, привличайки научни институти. За всеки аромат се провеждат тестове за безопасност и въздействие, като водещите компании (например, Estee Lauder, Clarins и Darphin) никога не са тествали своите крайни продукти върху животни.

Парфюмите от различни класове се рекламират по различен начин. Продуктите за широко потребление се рекламират по-активно, най-вече по телевизията. Елитните марки предпочитат адресната и имиджова реклама в скъпите лъскави списания.